21 листопада 2018 року іноземні студенти 1 та 2 курсів Вінницького національного технічного університету відвідали загальноосвітню школу №23 м. Вінниці, де взяли участь у виховному заході, присвяченому вивченню рідної та іноземних мов. 

Викладачі кафедри  мовознавства приділяють багато уваги проблемі «діалогу культур», адже, на нашу думку, кожен урок української мови як іноземної – це перехрестя культур, практика міжкультурної комунікації, тому що кожне іноземне слово відображає іноземний світ й культуру: за кожним словом стоїть зумовлене національною свідомістю (знову ж іноземною, якщо слово іноземне) уявлення про світ, кожен; урок іноземної мови – це зіставлення культур, оскільки за словом стоїть зумовлене відповідною культурою поняття, а за ним – реальність світу. Мова інших країн відображає й інші поняття, і багато в чому інший світ. Головна відповідь на питання про розв’язання актуального завдання навчання іноземних мов як засобу комунікації між представниками різних народів і культур полягає в тому, що мови треба вивчати в нерозривній єдності зі світом і культурою народів, що говорять цими мовами. Під час оволодіння новою мовою доцільно знаходити спільність соціального досвіду як через співвіднесення різних дослідів, так і через співвіднесення відомого (свого) досвіду з невідомим (чужим) досвідом, коли чуже стає відомим у процесі оволодіння мовою і культурою.

Під час нашого заходу українські учні та іноземні студенти представляли свої рідні країни та міста, обговорювали відмінності мови, основні національні звичаї та традиції, найвідоміші туристичні місця, кулінарні уподобання тощо.

Іноземні студенти 1 курсу Ян Ке та Руїс Сезар та 2 курсу Барраган Александер та Альтахраві Абдурахман вразили українських школярів чудовими презентаціями про Китай, Пекін, Еквадор, Кіто та Об’єднані Арабські Емірати й Дубаї. Велася жвава дискусія обома мовами – українською та англійською. Адже для наших студентів ці мови є іноземними – англійську як першу іноземну вони вивчали у своїх рідних країнах, і українську як другу іноземну вони вивчають уже зараз, навчаючись в Україні. І господарів, і гостей свята вразив високий рівень володіння обома мовами як українських учнів, так і іноземних студентів. Крім обговорень та відповідей на запитання, усі присутні продемонстрували свої невеличкі таланти.

Так, у виконанні школярів прозвучало дві прекрасних пісні українською мовою. Також учнівські колективи затанцювали декілька народних танців.

Іноземні ж студенти захоплювали глядачів чудовим рівнем володіння українською мовою та невеличкими презентаціями власних мов. Наприклад, студентка з Китаю Ян Ке з великим задоволенням прочитала вірш китайською мовою про любов до рідного народу та навчила учнів декількох китайських слів та фраз: «Привіт», «Як справи?», «Як тебе звати», «Мене звати…», «Бувай», «Дякую».

Ми вважаємо, що такі заходи не просто корисні для наших студентів, а є надзвичайно необхідними й цікавими. Адже вони потрапляють в інший культурний простір, розширюють та поглиблюють певні ролі соціокультурного компонента в розвитку своїх комунікативних здібностей.

Мета нашого заходу – успішна соціалізації іноземних студентів в освітньокультурному середовищі різних установ м. Вінниці, а не лише вищого навчального закладу;  усвідомлення ними соціально-культурних особливостей українського народу та оволодіння базовими елементами української культури.

Під час навчання наших іноземних студентів ми дотримуємося позицій соціальної педагогіки, яка визначає соціалізацію як “процес входження людини в суспільство разом із його соціальними зв’язками та інтеграцією в різні типи соціальних спільнот, унаслідок чого відбувається становлення соціального індивіда”.

Безперечним є факт, що у процесі проведення таких заходів в іноземних студентів формуються ціннісні настанови на взаємодію та міжкультурний діалог у ході їхньої підготовки, організації та реалізації, на розвиток комунікативних умінь, створюється атмосфера доброзичливості, творчої взаємодії, відбувається формування толерантності, впевненості в собі, подолання міжкультурних комунікативних бар’єрів, чому сприяє спільне планування та прийняття рішень, взаємоповага і взаєморозуміння між українцями та іноземними студентами.